MaxCut Community edition - program do optymalizacji cięcia, kosztorys formatek i akcesoriów

KD Max – Edytor materiałów

Edytor materiałów służy do edycji wszystkich informacji o materiale wybranej powierzchni na scenie.

Artykuł ten opisuje wszystkie najważniejsze parametry mające wpływ na wizualizację.

Baza

Zakładka Baza zawiera podstawowe informacje o materiale.

Baza-zdjęcie

Typ

Pole Typ zawiera kilka predefiniowanych ustawień dla niektórych typów powierzchni:
– Ściana,
– Drewno,
– Plastik,
– Tkanina/Tapeta,
– Metal,
– Kamień/Marmur,
– Płytki,
– Szkło,
– Szkło refleksyjne,
– Woda

Typy te można używać jako wstępne ustawienia danych materiałów, aby następnie dopasować szczegóły do konkretnego materiału.

Transmit

Transmit pozwala ustawić, aby światło padające na powierzchnię zostało „przekazane” do niej, co powoduje, że ta powierzchnia staje się w pewnym stopniu źródłem światła o mocy równoważnej mocy padającego światła, pomnożonej przez parametr Transmit. Poniżej przedstawione jest porównanie powierzchni bez ustawienia transmitancji oraz z ustawionym parametrem na 0.6:

Transmit

Poniżej przykład z dodaną jeszcze przezroczystością:

Transmit + przezroczystość

Głównym zastosowaniem Transmitu mogą być zasłony okienne. Zalecane parametry dla zasłony to Transmit na poziomie 0.4 – 0.6 oraz przezroczystość między 0.3-0.5. Poniżej przykładowa zasłona na wizualizacji z zalecanymi parametrami:

Transmit - zaslona

Rozmiar Mapy

Rozmiar Mapy pozwala na zmianę rozmiaru tekstury widocznej w scenie w milimetrach. Jeżeli stosujemy własną teksturę, to w tym polu powinno ustawić się rozmiar, jaki w rzeczywistości odpowiada dany fragment wczytanej tekstury.
Dla przykładu, jeżeli pobierzemy teksturę płytki, która w rzeczywistości ma rozmiar 500x500mm, to niezależnie od rozmiaru tekstury w pikselach, rozmiar mapy należy ustawić na 500×500.

Poniższe zdjęcia przedstawiają ustawienia trzech rozmiarów mapy, każda kolejna 2 razy większa od lewej, 500×500, 1000×1000, 2000×2000:

mapa_400x600.jpg mapa_500x500.jpg

Po wprowadzeniu nowego rozmiaru mapy należy kliknąć Mapuj Wszystko, aby zastosować zmiany.

Kolor

Zakładka Kolor zawiera informacje o kolorze oraz teksturze powierzchni.

Kolor.png

W polu Tekstura można wskazać plik tekstury, który będzie zastosowany do powierzchni.

Aby usunąć całkowicie teksturę, co pozwoli na ustawienie gładkiego koloru na powierzchni, należy kliknąć pole Tekstura i usunąć całą ścieżkę z pola tekstowego:

Po usunięciu tekstury można nadać konkretny kolor w trybie RGB lub HSV.

Parametry ustawionego koloru mają też wpływ na wygląd powierzchni, nawet kiedy mamy ustawioną teksturę. Pozwala to na zmianę kolorystyki modelu bez konieczności używania innej tekstury oraz zachowując oryginalną strukturę tekstury. Aby zmiany były widoczne należy włączyć najpierw światło.

Poniżej przykłady modyfikacji kolorystyki razem z aktywną teksturą:

Kolorystyka_szafki.jpgKolorystyka_sofy.jpg

Mieszanie kolorów

Parametr Mieszanie kolorów pozwala na ustawienie wartości nasycenia koloru dla światła odbitego od wybranej powierzchni:

Jasność

Jasność danej powierzchni. Działa na teksturę oraz na gładki kolor. Zmiany widoczne są przy włączonym świetle:

jasnosc_2.png

Odbicie

Zakładka Odbicie pozwala na zarządzanie wszystkimi parametrami związanymi z odbiciem światła na powierzchni.

Odbicie.png

Odbicie

Wartość odbicia lustrzanego dla powierzchni. 0 oznacza, że powierzchnia nie odbija żadnych elementów, 1 oznacza czyste lustro.
Warto zwrócić uwagę na kolor powierzchni. W przypadku ciemnego koloru (np. front piekarnika, ciemne fronty) wystarczy niska wartość odbicia aby było ono mocno widoczne. Z kolei przy jasnej powierzchni (np. białe fronty) należy stosować większą wartość, żeby odbicie było widoczne:

Odbicie_lustro.png

Chropowatość

Stopień chropowatości powierzchni. Parametr ma wpływ przy aktywnym odbiciu lub przezroczystości.

Poniżej przykład połączenia chropowatości z odbiciem:

Chropowatosc_odbicie.png

Z kolei poniżej przykład chropowatości z przezroczystością:

Chropowatosc_ph.png

Połysk

Intensywność efektu połysku świetlnego. (W przypadku silnika Raytrace efekt połysku widoczny jest tylko dla źródeł światła: IES (Typ reflektor), Reflektor (Bezpośrednie). Przy Photonie połysk jest zawsze widoczny.)

Rozmiar połysku

Im większa wartość rozmiaru połysku, tym bardziej skupiony jest efekt. Przy niskiej wartości połysk jest bardziej rozproszony.

Poniższe zdjęcia przedstawiają różne ustawienia Połysku wraz z Rozmiarem połysku:

Polysk.png

Tekstura

Pole to ma wpływ na odbicie powierzchni. Można wczytać tutaj teksturę w odcieniach czarno-białych, gdzie biały oznacza, że dana część powierzchni ma odbijać inne obiekty, a czarna nie. Po zaznaczeniu opcji Odwróć, czarny kolor będzie oznaczał odbicie. Maksymalny poziom odbicia jest zależny od parametru głównego Odbicie, a różne odcienie szarości zmniejszają poziom odbicia, co widać na gradiencie w poniższym przykładzie:

Odbicie_kdmax

Kolor powierzchni na powyższym przykładzie został ustawiony na żółty.

Przezroczystość

Zakładka przezroczystość pozwala nadać powierzchni efekt przezroczystości.

Przezroczystosc.png

Przezroczystość

Odpowiada za poziom przezroczystości powierzchni, 0.0 – brak przezroczystości, 1.0 – 100% przezroczystości.
Poniżej przykład dla czarnej powierzchni:

Przezroczystosc_stol.png

Przepuszczalność

Parametr przepuszczalności pozwala na uzyskanie efektu załamania światła. Poniżej kilka przykładów:

Przepuszczalnosc_ph.png

Tekstura

Pole to pozwala na wczytanie tekstury w odcieniach czarno-białych, gdzie biały oznacza, że dana część powierzchni ma być przezroczysta, a czarna nie. Po zaznaczeniu opcji Odwróć czarny kolor będzie oznaczał przezroczystość. Maksymalny poziom przezroczystości jest zależny od parametru Przezroczystość.

Przezroczystosc_kdmax

W powyższym przykładzie warto zwrócić uwagę na zachowanie się przezroczystości w przypadku gradientu. Program zaokrągla wartości szarości, co oznacza, że na przykład kolor, który jest prawie w 100% czarny na tekturze mapy, będzie traktowany jako całkowicie czarny kolor (czyli nie będzie przezroczysty).

Schemat

Schemat.png

Schemat działa podobnie do zastosowania Tekstury w zakładce Przezroczystość z tą różnicą, że kolor biały zawsze oznacza 100% przezroczystości, a dokładniej program traktuje jakby tego fragmentu powierzchni w ogóle fizycznie nie było w projekcie. Dzięki temu światło jest w pełni przepuszczane bez żadnych załamań lub innych efektów, a względem widocznego kształtu tworzy się dokładne cieniowanie.
Po odwróceniu czarny będzie oznaczał brak fragmentu powierzchni czyli 100% przezroczystość.

Schemat_kdmax

Warto zwrócić uwagę na zachowanie w miejscu gradientu: program zaokrągla odcienie szarości do czarnego lub białego, co oznacza, że tekstura schematu nie musi być przygotowana idealnie w dwóch odcieniach; czarnym/białym.

Wypukłość

Pozwala nadać płaskiej powierzchni efekt wypukłości. Efekt jest zawsze widoczny dla silnika Photon. Aby był on widoczny dla silnika Raytrace, na daną powierzchnię w scenie musi padać bezpośrednio światło typu IES (Typ reflektor) lub Reflektor (Bezpośrednie)).
Efekt wypukłości dobrze współgra z efektem połysku.

Wypuklosc.png

Tekstura

Ścieżka do pliku tekstury wypukłości.

Program interpretuje wczytaną teksturę jako obraz w skali szarości, gdzie biały symbolizuje wypukłość, a czarny wklęsłość.

Wartość

Intensywność efektu wypukłości.

Poniżej przykład zastosowania wypukłości na gładkim kolorze (Wartość: 1.0):

Wypuklosc2.jpg

Poniżej jeszcze jeden przykład na powierzchni z teksturą:

wypuklosc_kdmax

W bardzo łatwy sposób można nadać całkiem realistyczną wypukłość na powierzchni, stosując tę samą teksturę, która jest nałożona na powierzchnię. Poniżej kilka przykładów, w których skopiowano teksturę z zakładki Kolor do zakładki Wypukłość:

blat_wypuklosc_0.jpg blat_wypuklosc_1.jpg

W ten sam sposób można łatwo uzyskać wypukłość na materiałach tekstylnych:

dywan_wypuklosc_0.jpg dywan_wypuklosc_1.jpg sofa2_wypuklosc_0 sofa2_wypuklosc_1

Emiter

Emiter pozwala kontrolować jasność różnych części powierzchni.

Emiter.png

Tekstura

Ścieżka do pliku tekstury emitera. Program interpretuje wczytaną teksturę jako obraz w skali szarości, gdzie czarny oznacza, że dany fragment powierzchni ma być ciemniejszy (mniej emitować padające światło), a biały, że ma zachować oryginalną jasność (w pełni emitować padające światło). Zaznaczenie opcji Odwróć odwraca tę zasadę.

Emiter_kdmax

Stosując tą samą teksturę, która została zastosowana do wybranej powierzchni (kopiując ją z zakładki Kolor) można łatwo osiągnąć realistyczny efekt, gdzie ciemne kolory słabiej odbijają/emitują światło, a jasne mocniej.

Przykładowo można uwydatnić usłojenie drewna tą samą teksturą:

Front_emiter.png

Za pomocą emitera można również poprawić wygląd ciemnych powierzchni typu front piekarnika lub płyta indukcyjna:

Emiter_piekarnik.png

Lub poprawić wygląd ulubionej fototapety pobranej z internetu:

Emiter_Fototapeta.png

Fala

Pozwala na uzyskanie efektu fali, na przykład imitując powierzchnię wody.

Fala.png

Ilość

Ilość punktów generujących fale:

Fala_ilosc.png

Długość fali

Dystans pomiędzy grzbietami fal.

Amplituda

Amplituda fali (intensywność efektu fali).

Środek

Pozwala na określenie kolejno położenia dla każdego punktu generującego fale. Poniżej przykład przesunięcia położenia dla jednego punktu na środek powierzchni:

Fala_srodek.jpg

Wypełnij poniższy formularz, a na podany adres email otrzymasz wiadomość z linkiem do pobrania wersji demonstracyjnej programu KD Max wraz z linkami do filmów instruktażowych. Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu 5 minut, prosimy o sprawdzenie folderu “Spam”.

    +48



    * Przekażemy Ci drogą mailową wstępne materiały szkoleniowe potrzebne do
    rozpoczęczia profesjonalnej pracy
    Administratorem moich danych jest Grupa TMSYS reprezentowana przez Spółkę TM SYS Sp. z o. o. z siedzibą w Krakowie 31-574, ul. Ciepłownicza 23.
    Podanie przeze mnie danych jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest moja zgoda. Odbiorcami danych są podmioty wchodzące w skład Grupy TM SYS oraz podmioty przetwarzające w imieniu Administratora. Mam prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie. Dane osobowe będą̨ przetwarzane do odwołania mojej zgody, a po takim odwołaniu, przez okres przedawnienia roszczeń przysługujących Administratorowi danych i w stosunku do niego. Mam prawo żądania od Administratora dostępu do moich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawa do przenoszenia danych, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
    W przypadku pytań dotyczących przetwarzania danych osobowych mam prawo do kontaktu z Inspektorem Ochrony Danych pod adresem ul. Ciepłownicza 23, 31-574 Kraków lub email: IODO@tmsys.pl Więcej informacji mogę znaleźć w Polityce prywatności - TUTAJ.

    Wypełnij poniższy formularz, a na podany adres email otrzymasz wiadomość z linkiem do pobrania wersji podstawowej programu MaxCut. Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu 5 minut, prosimy o sprawdzenie folderu “Spam”.

      +48





      * Przekażemy Ci drogą mailową wstępne materiały szkoleniowe potrzebne do
      rozpoczęcia profesjonalnej pracy
      Administratorem moich danych jest Grupa TMSYS reprezentowana przez Spółkę TM SYS Sp. z o. o. z siedzibą w Krakowie 31-574, ul. Ciepłownicza 23.
      Podanie przeze mnie danych jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest moja zgoda. Odbiorcami danych są podmioty wchodzące w skład Grupy TM SYS oraz podmioty przetwarzające w imieniu Administratora. Mam prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie. Dane osobowe będą̨ przetwarzane do odwołania mojej zgody, a po takim odwołaniu, przez okres przedawnienia roszczeń przysługujących Administratorowi danych i w stosunku do niego. Mam prawo żądania od Administratora dostępu do moich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawa do przenoszenia danych, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
      W przypadku pytań dotyczących przetwarzania danych osobowych mam prawo do kontaktu z Inspektorem Ochrony Danych pod adresem ul. Ciepłownicza 23, 31-574 Kraków lub email: IODO@tmsys.pl Więcej informacji mogę znaleźć w Polityce prywatności - TUTAJ.